الجمعة، 21 يونيو 2013

الفرق بين المؤمن القوي .. والمؤمن الضعيف ؟

كلام خطير جدا أرجو من الجميع قرائته
هناك فروق بين المؤمن القوي والمؤمن الضعيف مثلا ؟!!

نأخذ اولا المؤمن الضعيف ..

 يقول مثلا :
انا عارف انا بعمل ايه .. وعارف اني مش بعمل حاجة غلط .. 
او يرد علي احد ويقوله .. مش انت اللي تحاسبني .. 
او مثلا .. انت فاكرني كافر يعني .. هو انت بتكفر اي حد كده . ( ودي كتير هي واللي قبلها )
او مثلا مش واحد زيك اللي هايعلمني ديني
او مثلا حتى لو انا غلط انت مين علشان تنصحني 
-----------------------------------------------------------
نيجي بقى للمؤمن القوي ..

 يقول مثلا :
تعلم منا ما لو علمه الأبوان لفارقونا.. ولو عَلمه الأزواج لهجرونا.. ولو علمه الجيران لقاطعونا.. ولو علمه الأبناء لم يبرونا.. ولو علمه الناس لفروا منا.. ولكن سبحانك تستر ولا تفضح
او مثلا سبحانك ما عبدناك حق عبادتك .. وما شكرناك حق شكرك .. وما قدرناك حق قدرك
او مثلا إنّا نذوب خجلاً مما نفعل ونخطأ فكيف سنقابلك يوم لقاءك والله إننا مخطئون فسامحنا وأقبلنا لأننا بدون رحمة ربنا وحبك لنا فنحن ضائعون

مفيش حد مابيغلطش .. الضعيف والقوي يخطأون .. ولكن .. 
فكر وشوف انت مين فيهم .. !! وطبعا شتان الفارق بينهما
فإن كنت من النوع الاول : فعليك باعادة التفكير في أمر نفسك . 
وان كنت من النوع الثاني : فعليك بترك المعاصي واسأل الله ان يغفر لك ذنبك وان يصلح لك عيبك

واخيرا 

اللهم اهدنا الى سواء السبيل




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق